BR 38 er et kendt tysk damplokomotiv som under 2. Verdenskrig kørte enhedstog i Danmark. Tre blev efterladt af tyskerne efter befrielsen. De blev istandsat på centralværkstedet i København og fik Litra T med numrene 297 til 299.
De blev sat i drift i Jylland og blev stationeret i Aarhus, senere Frederikshavn. De blev brugt til ca. 1956, hvor de blev taget ud af drift eller brugt som reserve. T 297 kom til Hovedbanegården i København og blev brugt til togopvarmningsmaskine til ca. 1970. T 298 og T 299 endte på opstillingssporet. Den ene af maskinerne var reserveret Jernbanemuseet, men tilstanden var for dårlig og derfor var der ingen af maskinerne der overlevede skærerbrænderen.
I 1:87 har Marklin fremstillet både 298 og 299. Marklin 5747 alias 38 1803 i spor 1 (1:32) er købt på en eBay auktion. Da den er bygget til jævnstrøm med universalmotor, skal der en del ændringer til for at få den digitaliseret.
Siden her beskriver hvordan. Min motivation er, at jeg godt kunne tænke mig et "rigtigt" spor 1 damplokomotiv, men vil ikke ofre 19.000 - 21.000 kr for et nyt. Jeg var så heldig at slippe med 356 € på auktionen. Dertil kommer dekoder og permanent magnet til motorombygning, samt diverse LEDer osv. Så ialt ender det på 4500 - 5000 kr. Det er selvfølgelig mange penge, men set i forhold til nyprisen egentligt ok.